03 november 2007

Hälsosamt med 100-lista utan biskopar

Fokus 100-lista över Sveriges mäktigaste saknar kyrkliga ledare. Jag är tacksam för att ingen av min kyrkas biskopar eller någon annan höjdare har kommit med. Till allkristna tidningen Dagen säger Dag Tuvelius, chefredaktör för Svenska Kyrkans egen veckotidning Kyrkans Tidning:

Kyrkans inflytande i Sverige är inte kopplad till att ärkebiskopen eller kyrkan som organisation finns med på någon topplista. Jag tänker på alla de människor som är aktiva i kyrkan och varje dag påverkar sin omgivning.

Han har så rätt. Det är de många människornas möte varje dag som ska räknas i en kyrka. Och kan Svenska Kyrkan förvalta det arvet också i framtiden, då finns det hopp. Men risken finns att dras med i en mediedramaturgi. I samma artikel i Dagen är Carin Stenström från Livets Ord-tidningen Världen Idag ett exempel på det. Hon hoppas på en kristen sturemark.

En kyrka vet mycket väl att även det som inte syns, det finns. Så det finns ingen alls anledning att sörja över att ingen biskop finns med på Fokus 100-lista.

På listan finns förstås många som är medlemmar i Svenska Kyrkan. Hur mycket deras medlemsskap betyder för dem varierar säkert. Överlag tror jag att de skulle uppskatta om den kyrka de tillhör visade dem ett betydligt större intresse än idag.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

deeped sa...

Å andra sidan är en biskop en sorts "partiledare" som fungerar som medialt ansikte för kyrkan. Att Wejryd inte är med visar snarare det lilla inflytande kyrkan har - genom att "inte vilja spela med i mediedramaturgin". Jag skrev idag om regeldeontologi på deepedition och här är samma sak: man vill inte delta - alltså förlorar man därmed sin varumärkesplattform.

Martin Garlöv sa...

Nu tror jag att känslorna drog i väg med deeped.
Att likna mitt resonemang om hur man arbetar med bredd i en kommunicerande kyrka vid en icahandlare som nobbar en gubbe att köpa lättöl blir jättekonstigt.
Deeped vet mycket mer om varumärkesbyggande än vad han mitt inlägg till.

Martin Garlöv sa...

Så här var det meningen att sista meningen skulle se ut:

Deeped vet mycket mer om varumärkesbyggande än vad det kan se ut som när han kommenterar mitt inlägg.