13 december 2007

13 december Brygubbens Adventskalender

Lucia - dagens ljusdrotting - var som bekant från Syrakusa på Sicilien. En ö att upptäcka och återvända tid.

Syrakusa grundades av grekerna och här bodde den berömde matematikern Arkimedes. Han föddes 287 och dog 212. Inte så märkligt som det kan se ut, eftersom det var före vår tideräkning det hände.

På norra sidan av ön ligger staden Cefalú. Katedralen här är inte lika stor som den i huvudstaden Palermo och mosaiken inte fullt lika bedövande som i Monreale, men den smäller ändå högt. Torget framför och gränderna omkring förstärker upplevelsen och dragningskraften. Precis utanför stadsmuren finns en sandstrand som mer än duger för den soldyrkande.

Siciliens historia är fylld av våld och mord ända in i vår egen tid med maffian. Men samtidigt berättar historien om tider av kulturmöte med intresse och respekt för det främmande.

Cefalú kan som flera resmål runt medelhavet uppfylla mitt krav: Här ska ha bott människor i 1000 år innan jag kommer dit.

1131 började katedralen i Cefalú att byggas på uppdrag av den normandiske kungen Roger II. Året före hade han förenat Sicilien med Neapel och låtit sig krönas till kung över hela härligheten. Under 1800-talet kallades riket lustigt nog Kungariket de Bägge Sicilierna. Farfar till Roger II var Tankred av Hauteville. Han var ättling till de vikingar som på 900-talet hade bitit sig fast vid Engelska kanalen.

Sture Linnérs bok Sicilien - Strövtåg i rummet och tiden - är en lika kärleksfull som lärd berättelse om Lucias, Rogers och Gudfaderns ö.

Linnér beskriver den stora mosaiken med Kristusbilden i Cefalúkatedralen som den kanske mest sublima bilden av Jesus i hela den kristna konsten "måhända vid sidan av den i Dafnekyrkan när Aten."

För övrigt tror jag att det skulle vara välgörande om den som tvärsäkert i någon riktning uttalar sig om vad kyrkostyrelsen för Svenska Kyrkan yttrat om den statliga utredningen om äktenskapslagstiftningen först läser hela yttrandet (pdf). Den om inte är lika tvärsäker kan unna sig att hoppa över det.

Själv blir jag vanligen mindre tvärsäker på allt som jag försöker lära mig något om, av att lyssna på olika röster och läsa mig till vad de tagit reda på som är mer flitiga och insiktsfulla än jag själv.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: