19 december 2007

19 december Brygubbens Adventskalender

I Svenska Dagbladet startade på Idagsidorna en ny artikelserie idag. Jag läste del 1 till frukosten. Jag och min tro, är temat. Så passande inför jul, när många människor verkar ha det lite lättare att släppa tro och rit inpå livet.

Artikelserien ska tydligen handla om Gud i vardagen. Det kan bli bra. Redan imorgon kommer nästa artikel om Punam Bhatnagar som är hindu. Redaktionen för Idagsidorna välkomnar läsarna att mejla in bidrag: Hur ser din vardagstro ut?

Vardag med tro gör vardagen hel och tro till helgen gör mig söndagsglad.

I den första artikeln är det en pensionerad lärare som heter Astrid som rakt upp och ner berättar om sin vardagstro. Hennes boktips i en faktaruta ger en aning på en människa vardagsnära och samtidigt fritt reflekterande människa. Hon rekommenderar läsning av författarna Ulla Isaksson, Torgny Lindgren och Owe Wikström.

Artikeln rymmer en dikt som ligger nära bönens form.

Herre, jag vill inte ha Dig i en liten ask
Men jag vill att du skall ha mig i Dina händer
I Dina levande händer
och i Dina tankar som är så
mycket högre än mina tankar
som himlen är högre än jorden

Goda ord för oss som kan få för oss att det vore bekvämt om både människor och gudar kunde fackas in och hålla sig inom ramarna, vara lätta att bestämma och nåla fast på en skala.

När kristna världen över firar jul om några dagar återkommer berättelsen om den Gud som gör tvärtom: är stor och blir liten. Är oåtkomlig och utlämnar sig.

Om Jesus bara var en människa är allt detta galenskap och borde förbjudas. Men det drama som julen handlar om har inte den mänskliga begränsningen. Det är en tur. Närmare bestämt en himla tur.

På Svenska Dagbladets nya Idagsajt finns alla artikelserier flera år tillbaka.

Ikonen är avfotograferad vid en utställning i Uppsala domkyrka tidigare i år. Konstnären heter Lars Gerdmar.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: