Traditionen berättar att Tomas efter Kristi uppståndelse färdades österut och predikade i Syren, Persien och Indien.
I mitten på 1990-talet formades en gudstjänst i Helsingfors kallad Tomasmässan. En öppen gudstjänst med plats också för trons tvivel. Lekfolk, präster och musiker gör Tomasmässan tillsammans.
I Svenska Kyrkan finns flera församlingar som låtit sig inspirera av det finska sättet att bygga gudstjänst tillsammans. I Uppsala finns en Andreasmässan i domkyrkan. En gång i månaden leds den av en grupp frivilliga tillsammans med en av församlingens präster.
Helgonen i kyrkan är förebilder och inspiratörer. Och Svenska Kyrkan har en "affärsidé" som ligger långt ifrån McDonalds idé om att göra restauranger landet runt till kopior av varandra. Runt ordningen för gudstjänst finns mer frihet än många vet om. När friheten brukas och församlingens gudstjänst får lokalfärg av de som kommer och deltar - då händer så mycket mer än när det bara blir ett kopierande. Österhaninge församling berättar på sin webbplats om sina olika gudstjänster.
Påven Benedictus har skrivit:
Aposteln Tomas’ exempel är viktigt för oss av åtminstone tre anledningar: för det första därför att han tröstar oss i vår osäkerhet; för det andra därför att han visar oss att varje tvivel kan leda till ett lysande resultat bortom all osäkerhet; och slutligen därför att orden som Jesus riktar till honom påminner oss om den mogna trons sanna innebörd och uppmuntrar oss att trots alla svårigheter fortsätta på vår väg i trohet mot honom.
Tomas är förebilden som visar att tvivel inte är trons motsats. Även en tvivlare kan vara en kyrkobyggare. Tomas byggde och i konsten avbildas han ibland med ett vinkelmått. Han är murarnas, snickarnas och arkitekternas skyddshelgon.
Andra bloggar om: tomas, thomas, aposteln, adventskalender, brygubben, tvival, tro, syrianska, andreas, tomasmässan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar