03 december 2007

3 december Brygubbens Adventskalender

Nu är det tid för äventyr. Dagen efter första söndagen i Advent och tiden fram till juldagen borde få vara lite äventyrlig, för advent och eng. adventure är ord med nära släktskap.

Idag firas helgonet Frans Xavier. I en liten krets kring Ignatius av Loyola var han med om att grunda Jesuitorden.

Frans Xavier reste till indiska Goa för att sprida evangelium redan innan jesuiterna blev en av den romersk katolske påven godkänd orden. Xavier reste vidare till sydostasien, till Japan och Kina. Efter tio års arbete och resande dog han 46 år gammal i feber 1552 utanför Macao. Men han är begravd i Goa. 1622 helgonförklarades han.

En nutida munk, inte jesuit men dominikan, är Anders Piltz. Läsning av det som producerad av denne bildade man rekommenderar jag varmt. T.ex en krönika i allkristna dagstidningen Dagen från i tordags: Kunskap är aldrig fel

Om det inte hade varit kalenderperiod så hade jag bloggat om en annan sak idag. Då hade jag tipsat om att Svenska Dagbladet nu lagt ut 200 artiklar på webben. Här finns alla artiklar frå n 2004 och framåt. Och mycket är väldigt läsvärt.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Markus sa...

Käre Brygubben!

Tack för en trevlig adventskalender.

Är det ett sekulariseringens tecken att det kallas julkalender i stället för adventskalender i den statliga televisionen?

Piltz är väl förresten dominikan?

Martin Garlöv sa...

Det är tur att Marvi är den uppmärksamme läsare han är. Vet inte vad som flög i mig när jag placerade Piltz i fel orden. Nu är det rättat.