23 december 2007

23 december Brygubbens Adventskalender

Protestera mot julen. Gå i kyrkan. Det är det ultimata sättet att göra en markering mot allt det som bökigt med jul.

Jul i kyrkan medför risken att bli påverkad. Du utsätter dina tankevärld för starka föreställningar och meningen med livet. För ett tankesystem som på det hela taget går emot en världslig uppfattning och vad som är stort och smått, starkt och svagt, dyrt och heligt. Som om det inte vore nog, så finns risken att du blir besviken. Att dina förväntningar inte infrias.

Var finns logiken i att protestera mot julen i en kyrka? Jo, det är lika logiskt som att sätta sig upp mot religion som ett opium för folket genom gå i Jesus fotspår. Det handlar om att befria sig från det som binder och förminskar det sant mänskliga, nämligen att säga ja till det gränsöverskridande hör till kärnan i kristen tro. En befrielsen till och med från sitt ego och sin ensamhet i utbyte mot en relation till det gudomliga och en gemenskap som skär genom alla rum och alla tider.

I en tid av relativisering svarar kristen tro ett bestämt ja. Det är inte så att Gud kanske blev människa genom Jesus. Eller att Jesus ord om vikten av omvända sig och löftet om förlåtelse utan gräns gäller på ett ungefär. Eller att det här med Jesus uppståndelse är en sanning som beror på hur man ser det.

Relativiseringen är en skenbar öppenhet. Dess begränsning ligger i oskärpan som gör världen suddig både nära och på håll. Med sin rädsla för ja och nej leder en relativiserad sanning också till en rädsla för sammanhang.

Kyrkobyggnader är demonstrationsplakat med budskap som stör den världsliga ordningen. Arkitektur kallas ibland för stelnad filosofi och kyrkoarkitetkur blir en stelnad kristen visdom. I kyrkorummet finns en talande tystnad, ett språk som alla kan lära sig. Så bär också kyrkobyggnaden på mer tro än man kan begära av en ensam människa.

I julnatten delas vin och bröd i mässan runt om i hela världen. Kyrkans tro är att Jesus är lika närvarande för varje människas skull i nattvarden som för Maria och Josef och herdarna som sökte upp dem där och då i Betlehem.

Elis Erlandsson, som var präst i Svenska Kyrkan och kyrkoherde i Nyköping har skrivit texten till nr 392 i den Svenska Psalmboken.

Det helga bröd på altarbordet vilar
som Jesus själv en gång i Betlehem.
Vid kalkens dryck mitt hjärtats lovsång ilar
till Golgata, all nåds Jerusalem.

Här krubban är - jag faller ned, tillbeder.
Här källan är, vars flöden frälsning ger.
O sakrament, som oss i nåd bereder
att Gud, den evige, på jorden se.

Härlig är jorden står först under rubriken Framtiden och hoppet i samma psalmbok som nr 297. Den svenska texten är en översättning av en dansk julpsalm. Det märks. Pilgrimsgången är en protestmarsch för Livets Ljus och mot mörkret och kylan.

Människa, gläd dig ...

och gå för (pro-) att pröva (-test) julen i en kyrka nära dig.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: