Det finns studier som visar att för få mest ut av med sina cause marketing-aktiviteter, dvs att både driva försäljning och samla in så mycket pengar som möjligt till välgörande ändamål, så ska det finnas en logisk koppling mellan produkten och ändamålet, som mellan Semper Barnmat och Rädda Barnen där båda signalerar att de bryr sig om barnets bästa. Man kan också välja att stödja en fråga som är viktig och relevant för den målgrupp man vänder sig till, som Dove och deras ifrågasättande av rådande kroppsideal. Om den logiska kopplingen saknas är risken stor att vi konsumenter upplever cause marketing-aktiviteten som sökt och tillgjord vilket kan resultera i minskad, snarare än ökad, försäljning.
Detta publicerades redan förrförra veckan. Igår kulminerade Rosa Bandet-kampanjen som ska ge pengar till forskningen för bot mot bröstcancer. Efter att ha sett ett stycke av TV3-sändningarna från globen, kan jag tänka mig att det ligger något i invändningarna som står att läsa på CSR i praktiken.
Är det ett rosa skimmer omkring alla prylar som säljs till förmån för Cancerfondens insamling?
Andra bloggar om: csr, rosa, rosa bandet, cancerfonden, marknadsföring, insamling, ideellt, kommunikation
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar