Jag läser ett referat av en studie från Handels i Stockholm som ger ett mindre vanligt perspektiv på reglerad kommunikation. Doktoranden Fredrik Törn säger:
- En vanlig uppfattning är att det krävs enhetlig och konsekvent kommunikation för att bygga ett starkt varumärke. Men den uppfattningen kan behöva omprövas när det handlar om varumärken som redan är väletablerade eftersom enhetlig kommunikation riskerar att sätta en tvångströja på kommunikationen av varumärket. Det kan faktiskt vara mer effektivt att inte vara enhetlig, och istället våga utmana det egna varumärket genom att kommunicera ett budskap som avviker från det konsumenter normalt förväntar sig av varumärket.Ett pressmeddelande från Handelshögskolan
Vad han säger är förstås inget som utan vidare tillämpas på Svenska Kyrkan. Men likaväl som rikskyrkans nuvarande kommunikationsplattform är tydligt inspirerad av storföretagstänkande, så kunde det väl ha sina poänger att se på alternativen och att vid lämpligt tillfälle utvärdera grunderna för Svenska Kyrkans interna och externa kommunikation. Mitt första intryck är att Fredrik Törns avhandling skulle kunna vara ett av flera bidrag till en sådan översyn.
Andra bloggar om: marknadsföring, svenska kyrkan, kommunikation, varumärke, brand, branding, doktorsavhandling, avhandling
1 kommentar:
Kanske bör vara rekommenderas/krävd läsning inför kyrkomötet? :-D
Skicka en kommentar