11 januari 2010

Kan det vara sant? Vigselprov för präster

Hittade en artikel i Värmlands Folkblad som jag delade med mig av på Facebook igår. Fick en hel del reaktioner. Enligt tidningen ska präster få vigselrätt först efter att ha testats av kammarkollegiet i Stockholm. Jag tror närmast att det är tidningen som missuppfattat saken. Men är inte helt säker.

Bloggande Yrhättan skriver om saken och ser närmast fram emot att sitta videolänkad från länsstyrelsen i Örebro för att bli testad av en tjänsteman i Stockholm.

Kyrkoordnaren har lovat forska i ärendet. Själv hoppas jag han kommer fram till att det visar sig vara falskt alarm.

Tillägg 13:04 Det kom ett mejl från Kyrkoordnaren: Det är nys, skriver han. Och då är det så.

Uppdatering 12 januari: VF dementerar inte gårdagens artikel, men skriver att Svenska kyrkan inte tror det ska behövs prov för präster.

1 kommentar:

Lars Karlsson sa...

Jag är säker på att de missförståt. Kammarkolegium kommer nog inte att granska alla vigselförättare, utan överlåta detta till respektive trossamfund. Talet i VF om att länstyrelsen skulle vara inblandat gäller enbart borerliga vigselförättare.