17 januari 2010

Pappret är inte dött. Men det är lite 00-tal

Nyhetsbrevet från CAP&Design visade mig vägen till en amerikansk sammanfattning av ett svunnet 00-tal med hjälp av likaledes amerikanska magasinsomslag.

Pappret är inte dött. Magasinsomslag är en genre. Jag skulle inte ha ett dugg emot att ha kreerat flera av dem som visas i den här 2-minuters videon.




Hur kommer magasinen att förändras under det nya decennium vi gått in i, 10-talet? Vilka är de titlar som kommer att försvinna och vilka kommer till? Svenska Dagbladet hade förra veckan ett reportage om den indiska tidningsmarknaden. Mest handlade den i och för sig om dagspress, men var ändå nog så intressant och en påminnelse om vad som händer österut. Här mår papperstidningen väl i flera länder. Antalet tidningsläsare i Indien ökar. 

Marshall McLuhan slog fast det: Inga medier försvinner. Så är det och så kommer det att förbli. Men inga medier är oföränderliga. De lever inte oberoende av varandra. Och de är självklart beroende av kontexten.




Inga kommentarer: