18 januari 2010

Vad som inte är detsamma som religion i reklamen

Idag är det Jesus Kristus som får illustrera tidningen Resumés kampanj för att sälja annonser i sin egen pappersupplaga. Han sträcker ut sina armar mot mig i toppbannern på Resumés sajt. Och jag klickar vidare
och läser: Du ska många andra gudar hava jämte mediebyråerna.


Jag blir uppmuntrad, för sådana här grejer stärker min tes: religion i reklamen funkar. Så kör på.

Och det stärker syskon-tesen: reklam i religionen funkar sällan. Så ta det försiktigt.

Det blir oftare roligt än plumpt med religion i reklamen. HiFi-klubbens Maria med högtalarjesus
i famnen i julas, tyckte jag var skoj.

Religiösa symboler, Jesus, Maria, helgonen, en prästklädd människa - ja det är mycket som används av reklamare för att göra en produkt eller en tjänst mer intressant.

Det är ofta prylar och tjänster som i sig är grå och tråkiga som görs mer attraktiva och får färg med hjälp av religion i reklamen. Tidningen Dagen uppmärksammade både HiFi-klubben och Teknikmagasinets reklam med religiösa lån.

Våren 2007 hade jag en postning i denna blogg i samma ämne som jag nu skriver om. För tre år sedan kommenterade jag en annonskampanj med Svenska Kyrkan i Stockholms stift. Kunde fyllt på med att säga något om samma stifts julkampanj 2009. Men jag avstår, eftersom jag tycker samma nu som då: Ta det försiktigt med religiös reklam. För det så svårt. Och det finns så många alternativ att kommunicera som är lättare att få till på ett bra sätt.

Fördjupa dig gärna i ämnet genom att se en massa exempel på bloggen Reklamtro.se  Här finns en trosbekännelse från Libresse. En helsida från SJ om att man inte botar sjuka men går på vatten. Hösten 2008 gick även Tiger Woods på vatten. Det gör han inte längre. Ett lokalt exempel på kristen reklam som funkar kommer från Växjö och Tegelborgskyrkan. Tack Typiskt Anders (Anders Josefsson) för allt du samlat och för dina kommentarer - även om jag inte håller med om allt du skriver. Och det är ju inte nödvändigt.

Inga kommentarer: