I annonser och och på stortavlor fick en kyckling symbolisera uppståndelsens budskap om hoppet som segrar över allt elände.
En och annan bloggare uppmärksammade och kommenterade kampanjen: The Kristen Upplevelse, Jämtlandstösen, Hannaho,
Reklamblaskan Resumé noterade att bilden på kycklingen i Stockholms stifts annons var mycket lik en annan i en kampanj som religiöst och politiskt fristående Actionaid stod bakom.
Stiftet själv gick ut med ett pressmeddelande. Ur det saxar Brygubben:
– Ägget symboliserar sedan urminnes tider livets uppkomst. Det har använts som symbol för den slutna graven, ur vilken det nya livet ska uppstå, säger biskopens adjunkt Michael Bjerkhagen och fortsätter:
– Bilden av påskägget knyter därför ihop gamla folkliga föreställningar med det kristna påskbudskapet om Kristi uppståndelse från de döda. Om ljusets seger över mörkret och hur nytt liv kan spira ur det som en gång var dött. I ägget finns dolda möjligheter som också finns i människors liv. Varje människa går genom död till liv, från mörker till ljus.
Detta har Kristus redan gjort.
Med lite perspektiv tar bloggen Researcher upp Stockholms stifts kyckling i en postning som knyter an till Åsiktstorpeden som kallade annonsen för morbid redan i påsktid.
Brygubben känner sig styrkt i sin gamla tes: Religion i reklamen är många gånger en krydda, medan reklam i religionen mer sällan ökar aptiten.
Märkligt med Loesjes kommentar på en affisch uppklistrad på en offentlig toalett ett halvt stenkast från Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala. Den satt där redan dagarna innan stockholmarna fick möta "sin" kyckling.
Andra bloggar om: påsk, reklam, marknadsföring, brygubben, Svenska kyrkan, Stockholms stift, kyckling, researcher,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar