16 augusti 2010

Se vad jag läser för bloggar idag

Till förmiddagskaffet drar jag in mitt nät och fångar upp ett och annat från bloggosfären.

Med Doktos Spinns hjälp hittar jag Rolf van den Brinks både roliga och insiktsfulla betraktelse i Dagens Media över ett foto av SJ-chefen. Det är inte svårt att finna bilder i massmedier som väcker frågor om hur orden föll innan bilden blev tagen. Och hur tankarna steget innan som skulle formas till ord hade fötts. Det händer att resultatet blir genialt. Men något oftare blir det mest lustigt och några gånger gör det säkert mer skada än nytta för saken.

Min vän Niclas skriver kort om essensen i det (i alla fall i vissa kretsar) omtalade Sweden Social Web Camp  som samlade över 400 deltagare på en ö i Blekinge den gångna helgen. Jag förstår först i efterhand att det tycks ha funnits plats även för en Brygubbe där. Blir det ett nytt möte 2011, då vill jag verkligen vara med. Niclas Strandh skriver.

SSWC handlar om möten. Inte mellan personer som är specifikt utvalda, inte mellan personer som är en elit utan personer som brinner för den sociala webben, som tycker det är värt att lägga nästan 20 timmars bussresa, en hel del pengar och en helg på att mötas på en ö i blekingska skärgården.

Joakim  Jardenberg är också en av deltagarna som ger sina tankar på vägen hem från SSWC. Han resonerar om deltagarnas olika förutsättningar: om vilka som betalade med egna pengar och vilka som hade en arbetsgivare som pröjsade, om vilka som deltog på arbetstid och vilka som tog ledigt för att komma med.

SSWC var ett stort läger för vuxna. Om lägerliv läser jag också denna förmiddag hos Storasyster i Vassen. Lite nostalgiska återblickar, lite samtid och några vuxenpoäng.

Marit Paulsen har fått titta ut genom SvD Brännpunkts fönster igår, för att försöka förklara varför hon blivit kärnkraftskramare på gamla dar. Hennes debattinlägg publicerades redan igår. Idag hör jag Ekoredaktionen berätta att tre-fyra svenska kärnkraftsreaktorer ska ställas av till vintern för renovering. Har Paulsen glömt hur vi sjöng: Ska våra barn och barnbarn hata oss och förbanna? För att vi inte hade vett att besinna oss och stanna?

Jag läser det tal som prästen Lars B Stenström höll i förgår vid ett protestmöte på Stortorget i Örebro. Han har lagt ut det på sin blogg Stillsam. Mötet samlade människor i protest mot utvisning av det lilla barnet Rim Al Amir


Signumbloggen rapporterar utförligt om det bombhot och påföljande evakuering av 30.000 pilgrimer i franska Lourdes igår söndag. Och detta på Marie himmelfärds dag. Apropå: Filmen Miraklet i Lourdes är mycket sevärd. 


I lördags firades att det var 70 år sedan broder Roger kom till den franska byn Taize.  Idag 16 augusti är det på dagen fem år sedan broder Roger knivmördades under kvällsbönen i kyrkan. Den romersk-katolske påven, den ekumeniske patriarken av Konstantinopel, den anglikanske kyrkofamiljens ledare ärkebiskopen av Canterbury och många fler kyrkoledare har skickat sina hälsningar till Taize och kommunitetens nuvarande ledare broder Alois. Undrar vad Svenska Kyrkans ärkebiskop skrev i sin hälning? Jag hittar den inte på Svenska Kyrkans webbplats, men den kommer nog upp när som helst.   


Jag har Doktor Spinn att tacka för ytterligare ett stycke god läsning idag. Han ledde mig till Per Axboms bloggpost om visitkort. Ta dig till den texten också för att se bilden på schemat för sessionerna på SSWC. Axbom ger de historiska återblickarna från visitkortets födelse på medeltiden och fram till nutid. Han funderar över visitkortets framtid och hur det behöver förnyas.



Inga kommentarer: