I fredags avslutades årets kyrkomöte. De sista timmarna blev stressiga. Särskilt med en krånglande voteringsmaskin.
En av många motioner som behandlades hade fått mer medieuppmärksamhet än andra före mötet. Den handlade om att att ta fram Stora Julhandbok från Svenska kyrkan. Läs den här >
Motionärerna Lars Rydje Conny Tyrberg Dag Sandahl hade i motionen beskrivit en julhandbok till 2008 och bekostad med kyrkliga pengar. I betänkandet från kyrkolivsutskottet där motionen behandlades står att "utskottet ställer denna engångssatsning i relation till behovet av kontinuerlig medlemskommunikation, och kan då inte bifalla motionen."
Däremot ville utskottet verka i motionens riktning, och föreslog att Kyrkomötet med anledning av motionen skulle uppdra åt Kyrkostyrelsen att arbeta vidare med frågan om material för kommunikation med Svenska kyrkans medlemmar. Så blev också kyrkomötets beslut.
Biskop Claes-Bertil Ytterberg begärde ordet och stödde motionen innan det var dags för omröstning. Det är viktigt att "kvalitetssäkra folkkyrkliga mötesplatser" påpkade han och talade målande om att såpa traditionens ledstång.
Utskottet hänvisade i sitt betänkande till en bok som ges ut av förlaget Verbum. Den heter Tradition och liv. En bra bok, men det är inte Svenska kyrkan som är avsändare. En annan hänvisning till magasinet Amos, som ges ut av Svenska kyrkans press, har inte heller Svenska kyrkan som avsändare. Svenska kyrkans press ägs också av Verbum. Förlaget har nyss meddelat att man byter namn till Berling Media.
Detta med vikten av tydlig avsändare uppmärksammades också i kyrkomötet av ombudet Angela Boëthius från Göteborgs stift. Hon pekade på hur snett det blir när kyrkostyrelsen antar en kommunikationsplattform coh en grafisk profil som man jobbar hårt för ska antas av alla församlingar och stift, och sen används inte Svenska kyrkans namn och symbol på magasinet Amos när det delas ut i jätteupplagan 500.000 ex hela sex gånger om året.
Gör en topplista med Svenska kyrkans tio viktigaste mötesplatser under ett år. Räkna med årstidsfester och storhelger, och med medier som uppmärksammas och når många. Följ biskop Claes-Bertils råd och kvalitetssäkra. Då kommer det att hända grejer.
Andra bloggar om: svenska kyrkan, media, tradtioner
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar