Svenska kyrkan har en egen veckotidning med "syltburksetiketten" Kyrkans Tidning (eg. PRV-registrerad som Svenska Kyrkans Tidning)
Brygubben har tillgång till tidningen varje torsdag. Det är inte så enkelt att jag sällar mig till de som kallar Kyrkans Tidning för Torsdagsdepressionen. Men något störs jag av att så stor andel av artiklarna har negativa ingångar. Nog borde en och annan gammal joirnalist på tidningen kunna erkänna att de hellre skulle vilja jobba på uppdrag granskning? Och vad har redigerarna för bild av läsekretsen när de låter de tristaste historierna få finaste placeringen på ettan så ofta: vänsterkrysset?
Men alla goda ting är tre. Därför vill Brygubben dela en notering denna torsdag: För tredje veckan i rad har Kyrkans Tidning en positiv nyhet i vänsterkrysset. Och detta betyder också att första uppslaget, s 2-3, domineras av samma nyhet. Så är tidningen redigerad..
12 oktober Nya riksdagen stöder vigselrätten
19 oktober Antje Jackelén valdes direkt
26 oktober Färre går ur kyrkan
Den 12 oktober handlade artikeln om en e-postenkät ställt till alla de 349 nya riksdagsledamöterna. Och 300 hade svarat. Samma undersökningen visade också ett parlamentariskt stöd till kulturhistoriskt viktiga kyrkobyggnader även efter 2009 när nuvarande avtal går ut.
Den 19 oktober rapporterade Kyrkans Tidning att Lund stift valde ny biskop med så god marginal att ingen andra valomgång behövdes. Den nyvalda biskopen Antje Jackelén trodde själv att det tydliga stöder berodde på att hon kombinerar en stiftförankring med gedigen utbildning och fräscha ögon från arbete som gett henne internationell erfarenhet.
Idag 26 oktober byggde artikeln på en rundringning till flera församlingar i landet. Från flera håll rapporteras en inbromsning i antalet utträden. Det berättas också i artikeln om församlingar som satsat mer på medlemskommunikation än tidigare år. Noterbar är uppgiften i samma artikel om att också inträdena minskar. (Brygubben borde ha anledning att återkomma i ärendet.)
Det är för väl att anslaget är mer upplyftande i Kyrkans Tidning dessa mörka höstveckor när tidningen egen marknadsavdelning slår på trumman för att alla kyrkoarbetare ska ha en egen prenumeration. Klart att församlingarna som är arbetsgivare blir mer motiverade att ge sina medarbetare en tidning som inte gnälller och är felfinnare, utan som med klara ögon står på samma sida som de som valt att jobba för Svenska kyrkans bästa. Och nog motverar det även de tilltänkta prenumeranterna att med större intresse läsa tidningen som delas ut till dem.
Andra bloggar om: svenska kyrkan, media,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar