28 januari 2007

Oväntad DN-rubrik: Färre lämnar kyrkan

En positiv ingång till en nyhet om en av kyrkorna i Sverige i ett av de största medierna hör inte till det vanliga. Och så visar det sig handla om Svenska kyrkan dessutom.

Ingrid Andersson är informationschef vid det rikskyrkliga högkvarteret i Uppsala och hon uttalar sig i DN-artikeln.

Medlemssiffrorna för 2006 redovisas och jämförs med 2004 då det var fler som lämnade Svenska kyrkans netto än något annat år. 2005 och 2006 utträder folk fortfarande. Men inte alls lika många.

Ingrid Andersson får berätta om satsningar på Svenska kyrkans varumärke med namn och vapensköld i en ny visuell strategi och om en nysatsning på webben senare i år.

Artikeln slutar med att Ingrid Andersson säger:

- Frågan är inte vad vi ska kommunicera - utan hur vi ska göra det.

Kan det stämma? Att hon sagt så. Och att det verkligen är så att Svenska kyrkan ska säga samma sak 2007 som 1593?

Andra bloggar om: , , , , , ,


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja Kristus har inte förändrat vårt uppdrag.

Anonym sa...

En samfällighet med 4300 kyrkoskrivna år 2003 och lika många
år 2005 beskrivs i tidningen "kyrkan minskar från 90% till 86 %. Vad har hänt - jo inflyttningen av människor från andra kulturer med annan religionstillhörighet har fullt förståeligt ej blivit medlemmar i den svenska kyrkan. Så kan statistik hanteras.