08 mars 2008

Vem är Brygubben?

Jag har fått frågan några gånger: Varför står det inte på din blogg vem du är?

Och då brukar jag svara: Det räcker med att Kyrkoordnaren berättar det.

Och då är det egentligen. Men det är ingen hemlis att jag som har bloggen Brygubben heter Martin Garlöv. Och att jag är folkbokförd i Uppsala är inte heller något som är svårt att ta reda på. Jag har kommunikation och mediebruk som mitt arbete och är min egen i firma Cumpan totalkommunikation. Jag är kristen, medlem i Svenska Kyrkan och tillhör Uppsala domkyrkoförsamling.

I nästa vecka, den 12 mars, då har jag bloggat i precis tre år. Och kring det här datumet kommer jag att göra den tusende postningen i bloggen. Med det kan bara två saker mätas: Hur länge jag bloggat och hur många postningar jag gjort. Intet mer.

Det var den kände bloggaren Niclas Strandh som inspirerade mig att testa bloggen som kanal. Han gav mig de goda råden och den knuffen jag behövde för att komma igån. Från start var jag mer inriktad på kanalen än på innehållet, mer på bloggande som fenomen och mindre på det som finns att läsa i bloggosfären.

Tre år senare är det nog så att jag funderar mer än tidigare över vad jag skriver om och är mer intresserad av att läsa andras texter och följa andras länkar. Men min fascinationen över mediet har inte mattats.

Mitt bloggande har påverkat mina medievanor. Det har blivit mindre passivt tevetittande till förmån för att aktivt söka människors berättelser och budskap på nätet. Det ser jag som en personlig utveckling.

Tesen, att inga medier försvinner (McLuhan) håller än. Och kommer att hålla.

För mig har inte bloggandet inneburit att jag slutat använda något annan kanal som jag har tillgång till, och till och med i vissa fall förfogar över. Närmast har bloggandet gjort mig mer aktiv som mediebrukare på flera sätt.

I augusti 2006 startade jag webbplatsen Kapabel - en mötesplats för oss som arbetar med kommunikation och mediebruk i den ideella sektorns tjänst. I november samma år fick Kapabel sitt eget veckobrev. Nästa vecka kommer nummer 60. (Japp, utgivningen är lite glesare på sommaren.)

Kapabel är ett projekt som jag ger tid och kraft vid sidan av konsultjobbet i Cumpan totalkommunikation. Med Kapabel vill jag ge tillbaka vad jag fått från många års engagemang i folkrörelsesammanhang. Och min avsikt är att lyfta fram de många engagerade människor som ser till att det blir någon fart på kommunikation och mediebruk i den ideella sektorn.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Per Westberg sa...

Om man slinter lite på tngenterna när man skriver Brygubben kommer man till:

http://www.bryggudden.se/