26 mars 2009

I sanning är det något visst med randigt

Nyss skrev jag en postning om de svarta mjölkpaketen från Arla inför Earth Hour. Har sedan dess hållit i ett dylikt paket, men ännu inte köpt det som jag ska spara.

Hörde av en vän om mamman som lurat i både barn och make att det var en ny mjölk med lakritssmak som Arla introducerar i dessa dagar. Kul.

Per Robert Öhlin bloggar om randig design och jag håller med honom om att det är något visst med det randiga. Hans exempel är Carlshamns förpackningar. Och en av hans läsare fyller på med likaledes randiga Polarn & Pyret.

Öhlin blir glad av det avskalat randiga och skriver:

Varför blir jag glad av en sådan sak?

Jo, och det här är min huvudsakliga poäng: jag gläds över att varumärkesdesignen tar fasta på något enkelt och identifierbart. I Carlshamns fall bestämde man för länge sedan att denna egenhet skulle bestå av ränder (även då var det Åkestam Holst som låg bakom idén). Någonstans läste jag en reklamman skriva »Don't invest in advertising. Invest in property.« och förstår att det precis är det här han syftade på. Design är som bekant betydelsefullt. Men kan du låta den visuella gestaltningen fläta sig in i reklamretoriken blir den ännu mer kraftfull.

Med sol och vår i luften skulle jag vilja klä mig i en randig tröja idag. Men min favvo är i tvättkorgen.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: