02 mars 2009

Brygubbens Fasteblogg 1: Ta rygg på ett helgon

Årets upplaga av Vasaloppet är färdigstakad. I skidspåret gör jag klokt i att ta rygg på en åkare som är bättre än jag själv. I affärstidningarna är det börsens atleter som läsarna uppmanas att ta rygg på. Metaforen har fått fäste, långt utanför idrottsvärlden.

För något år sedan skrev Viveka Adelswärd i sin språkspalt i Svenska Dagbladet om det här uttrycket:

En tidskrift för dem som är intresserade av aktieaffärer ger rådet att "ta rygg på den tålmodige" när den rekommenderar köp av aktier i ett välskött men inte särskilt spektakulärt företag.

Ta rygg på den tålmodige. Det låter klokt. Och om det nu handlar mindre och pengarna utan mer om livet, då väljer jag att ta rygg på honom som sa: Följ mig.

Det borde jag göra i fastan, veckorna fram till påsk: Hänga på Jesus, så där farligt nära. Hur det nu ska gå?

Kanske jag ska välja något helgon istället? Det finns ju några helgjutna kvinnor och män att se upp till. Och se upp för?

Till vardags kan en digital varelse som jag känna en viss dragning till den helige Isidor av Sevilla - webbens skyddshelgon. Om en månad, 4 april, är det hans dag.

På lördag 7 mars är det Thomas av Aquinos dag. Den där Thomas gick inte av för hackor. Produktiv och skarpsinning, i en klass för sig. Givetvis är han universitetens skyddshelgon, men också pennfabrikanternas och bokhandlarnas. I andra helgonkalendrar är det 28 januari som är Thomas dag.

Det berättas att han var glad över samtal med meningsmotståndare. Och gick det inte så bra för dem att argumentera mot honom, ja då hjälpte han dem på traven.

Han föddes 1226 i staden Aquino, som nästan mitt emellan Rom och Neapel. Som 17-åring trotsade han sina adliga föräldrar och blev munk i det benediktinska klostret Monte Cassino. Inte så ståndsmässigt för en ung greve, kusin både med kejsare och påve.

Hans bröder kidnappade honom när han skulle resa till Paris för att studera. Han klarade sig ur knipan och nådde både Paris och Köln. Denne änglalike lärare dog 1274 på väg till ett konsilium i franska Lyon. Hans grav finns i Toulouse. 1323 helgonförklarades han.

Fasta för mig skulle kunna bli att avstå från att missförstå, för att i stället ta rygg på Thomas av Aquino och sätta mig in i hur de som säger emot och motarbetar mig tänker och lär. Hur det nu ska gå?

Vill du vederlägga en falsk lära, så börja med att sätta dig in i den ännu bättre än dina vedersakare.
Thomas av Aquino
Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: