12 mars 2009

Brygubbens Fasteblogg 5: Den vaksammes dag

I den gamla kalendern var 12 mars den store påven Gregorius dag. Han föddes i Rom 540 i en adlig familj. Hans hem blev efter faderns död ett benediktinerkloster vid Cirkus Maximum med Gregorius själv som ledare, abbot. När han var 50 år valdes han till påve. En av de absolut mest framstående påvarna under kyrkans första 1000 år.

Han skrev en biografi - som finns att läsa även i svenska översättning - över den helige Benedictus som grundat klostret på Monte Cassinio.

Som påven sänder Gregorius 596 munken Augustinus med 40 munkar till de brittiska öarna. Augustinus får uppdraget att anpassa kyrkans gudstjänster till det engelskspråkiga folket och därmed inleds den anglikanska kyrkotraditionen.

Bibeln beskrev påven Gregorius som ett brev från Gud till hans skapelse, som låter oss upptäcka Guds hjärta.

Man kan hävda att den övermåttan bildade Gregorius var mediemedveten. Under den tid så han var Roms utsände i i Konstantinopel han höll en serie predikningar över Jobs bok. Dessa nedtecknades av en stenograf på en vaxtavla i den för tiden typiska snabbskriften. Anteckningarna överfördes till papyrusrullar, samtidigt som vaxtavlorna suddades ut för återanvändning. De samlade predikningarna blev till 35 papyrusrullar. Sedan Gregorius tillträtt som påve kopierades papyrusrullarna till pergamen. Och då i en utskrift utan förkortningar och med den noggrannaste handstil. En kedja av överföringar som visar hur olika medier redan i slutet på 500-talet har olika plats och funktion. (Källa: Nya media - från papyrus till cyberspace)

Den helige Gregorius dog den 12 mars 604. Han är skyddshelgon för vetenskapsmän, lärare och studenter, också för sångare och musiker.

Han är skapare av den gregorianska sång (läs mer och hör exempel här) som ännu mer än 1400 år efter hans död uppskattas av så många människor, inte enbart troende kristna. Namnet Gregoius betyder Den vaksamme.

Romresenärer missar inte det mäktiga byggnadsverket Castel Sant´Angelo. Kopplingen till Gregoius är att han här på ett mausoleum som Kejsar Hadrianus byggt ungegär 130 såg ängen Mikael.

Gregorius är en god förebild i hur han handskas med de gåvor han fått med sitt intellekt och det välstånd han föds in i. Han är teologen som förstår att bekännelsen behöver uttryckas med många medier. Sången, musiken och liturgin lyfter han fram och förnyar.

Fasten är ett tillfälle till eftertanke: Hur handskas jag med mina egna gåvor? Är jag en god förvaltare av det som jag fått - litet eller mycket?

(Jajamensan, då var inlägg # 1450 skrivet i den här bloggen. Imorgon är det 4 år sedan den startades.)

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: