För Svenska Kyrkan är det valår. Söndag 20 september får alla medlemmar 16 år och rösta i kyrkans val, för att utse styrelser i församlingarna och stiften och för att välja ledamöter i det nationella kyrkomötet.
Årets kyrkoval får ett färgtema: purpur. Så det blir biskopsskjorta för hela slanten, skulle man kunna säga. Och det kan väl påminna om att biskopar i Svenska Kyrkan i högsta grad är framröstade i demokratisk ordning, av församlingarnas ombud och av prästerna stiftsvis. Fast associationen kanske inte blir så biskopslik om nyansen blir ljusare än den mest urtvättade biskopsskjorta.
När kyrkovalet närmar sig kommer Svenska Kyrkan att köpa annonsutrymme i TV4. Kan nog bli lite omdiskuterat. Inte troligt att alla människor har samma uppfattning om värdet av att Svenska Kyrkan syns på det sättet för att uppmana sina medlemmar till röstning. Och det lär vara så att reklamfilmerna också ska handla om bön. Hjärtats samtal med Gud, som en del också kallar det. Det talas om en plats på webben där vem som vill ska kunna skriva in egna böner. lite interaktivt, så där. Det finns också planer på att köra en vykortskampanj med 16-åringarna som målgrupp. Låter bra.
På Facebook finns flera grupper om kyrkovalet. En med många unga medlemmar är "Vi som tänker rösta i kyrkovalet". En nomineringsgrupp som har FB-grupp är Frimodig kyrka. Hela 333 medlemmar har man lyckats skramla ihop. POSK, som är en större grupp är mindre på Facebook. De 58 tappra medlemmarna här behöver verkligen sällskap.
Det satsas många medlemspengar i Svenska Kyrkan på kyrkovalet. Mest på den omotiverat tunga administrationen, ett par hundra miljoner. Den rikstäckande informationen har en budget på 10 miljoner. Mindre än för kyrkoval 2005 och 2001, då det handlade om 15 och 25 miljoner.
En del av dessa slantar köper man tidningar för. Magasinet Amos kan nog få en upplaga på över en miljon. I flera städer, som Lund, Helsingborg, Göteborg och Örebro delas magasinet med kyrkovalsinfo ut till alla hushåll.
Uppskattningsvis lägger församlingarna tillsammans minst 20 miljoner ytterligare tillsammans för att kommunicera med medlemmarna, göra dem uppmärksamma på kyrkovalet och mobilsera dem att knalla iväg till valordnorna söndag 20 september.
Andra bloggar om: kyrkoval, svennska kyrkan, kyrkan, val, reklam-tv
3 kommentarer:
Tycker det är underligt, att när flertalet inte vet vad kristen tro är väljer man att informera om valet.
Tänk om de första kristna gjort så...då hade det inte blivit någon kyrka.....och gör vi så idag ja då får vi nog lägga ner iaf svk som organisation.
Och angående biskoparna kan man ju nämna att just Frimodig kyrka är den enda nomineringsgrupp som står bakom majoriteten av biskoparna och tycker att SvKy borde avsäga sig vigselrätten.
Snygg blogg och kloka tankar! Här kommer en hälsning från en 6-personers nomineringsgrupp till ett av kyrkoråden i Norrköping. Är själv politiskt aktiv på vänsterkanten, men fri i kyrkan (fortfarande med hjärtat till vänster). Lycka till i Uppsala!!
/mona olsson
Skicka en kommentar