När Svenska Kyrkan för första gången fanns som ett alternativ på frågan till yrkesverksamma 50+ om vem de helst skulle vilja jobba för, så kom Svenska Kyrkan etta. Före förra årets topplacerade Fritidsresor och före IKEA och bokförlaget Natur och Kultur.
Svenska Kyrkan blir bland svenskar 50-65 år en drömarbetsgivare. Det var väl ändå otippat, så pass mycket negativ media Svenska Kyrkan fått under en följd av år.
Vilka förklaringar finns det? Att människor har andra informationskällor än massmedia som de värderar högt när det handlar om så viktiga saker som jobbet?
Personliga erfarenheter? Miljoner människor kommer i direktkontakt med Svenska Kyrkan varje år, liksom med IKEA.
Det positiva resultatet gäller det nu för styrande och ledare inom Svenska Kyrkan att förvalta. En positiv attityd från en viktig åldergrupp (ja, det finns flera) som det bör finnas goda möjligheter att rekrytera volontärer i till församlingsarbetet över hela landet.
Den medlem i Svenska Kyrkan som väljer att vara aktiv i sin församling och sluter sig samman med andra aktiva, har stora möjligheter att påverka. Större än i flera andra organisationer och folkrörelser.
Nästa år är det kyrkoval. Söndag 20 september får alla medlemmar i Svenska Kyrkan från 16 år och uppåt gå och rösta. Man kan rösta på de kandidater som erbjuds på olika listor, eller bilda en egen nomineringsgrupp och skapa en egen lista.
Tillägg 19 november: Bloggande Kungsbackaherden kommenterar detta med generationer och identifikation. Han är förklaringen mer än på spåret. Dagstidningen Dagen har idag gårdagens nyhet.
Källa: Svenska Kyrkan och pressmeddelande som pdf
Andra bloggar om: arbete, arbetsmarknad, svenska kyrkan, kyrkan, jobb, äldre, yrkesliv, yrkesarbete
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar