13 november 2008

Hans animationer gör skillnad

Hans Rosling flyttar korrigerar en debatt om rättvisa och hälsa som så ofta förlorar sitt fokus. Med GapMinder visualiserar han det vi behöver se, som hjälper oss göra de rätta valen.

- Min mormor var "född" i Ghana (som idag är där Sverige vad vid förra sekelskiftet, min mor "föddes" i Egypten jag är släktens mexican, min dotter "kommer från" Chile och mitt barnbarn från Singapore, säger Hans Rosling för att visa på den globala utvecklingen under hundra år.

-Min granne kan namnet på 200 olika viner. Jag kan namnet på två: rött och vitt. Men jag kan namnet på 200 länder och han kan namnet på två: i-länder och u-länder.

Hans Rosling betonar vikten av utbildning. Och mänskliga rättigheter och kultur som höga mål. Han budskap är att det till synes omöjliga är det möjliga. Se hela videon. Den är värd det. Och slutet är det oväntade, om du inte sett den här inspelningen från 2007 tidigare. Jag lovar.

Bonus: Ett bootleg från SIME 2008.



Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: