04 november 2008

Svenska kyrkan äger en annonsbyrå vars kund har problem med det som är för kristet


Om uppgifterna i Dagen stämmer, då har annonsbyrån Display, som ägs av Svenska kyrkan, problem med en kund. Och inge vilken som helst, för det handlar om Röda Korset.

Annonsen som ska ha stoppats skulle vara med i kommande nummer av ungdomstidningen Henry. Förlaget ville berätta om ett startpaket för kristna sökare som är en genial idé. Sä här beskrivs det i Dagen:

Den annons som Röda korsets ledning inte ville veta av gällde ett "Startpaket" för människor som är nyfikna på kristen tro. Det är en liten låda som innehåller ljus, kors, bönekort, och en ikon, samt Nya testamentets berättelser om Jesu liv och den första kristna församlingen som de skildras i Lukas evangelium och Apostlagärningarna samt en katekes, en cd-skiva med meditationer och ett litet häfte med vanliga frågor som ofta ställs om den kristna tron och som kanske inte får sina direkta svar i katekesen, samt frågor som kan användas i frågesportsammanhang.

Röda Korset har genom åren fått miljoner kronor i stöd av kristna syföreningar i Svenska kyrkan och andra samfund. Ledningen borde tänka om och släppa in annonsen. Och står man på sig är det väl snart dags att byta loggan också? Korset är ju en symbol som är väldigt kristen. Och den röda färgen har väl vissa politiska konnotationer?

Tidningen Existera som också ges ut av svenskkyrkligt äga Berling Media fick vara med i Röda Korsets tidning. Redaktionen för tidningen borde protestera mot att de inte anses tillräckligt kristna för att bli portade som GA-förlaget.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: