Igår tog kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth emot betänkandet från "Kommersiell radio - nya sändningsmöjligheter".
Lagman Martin Holmgren är utredaren som föreslår att tillstånden att sända reklamradio i framtiden ska fördelas genom ett slutet anbudsförfarande. Högsta budgivare vinner, som när det gäller tv. Tillstånd ska enligt utredningen ges för sex år i taget.
En nuvarande regel om en viss andel lokalt material slopas från 2010. En motsvarande regel för Public Service-TV i SVT:s regi är under debatt.
I pressmeddeladet från regeringskansliet konstateras att nuvarande innehavare av lokalradiotillstånd får fortsätta att sända på förmånliga villkor. Man erbjuds sända vidare i fyra år utan att behöva söka nya sändningstillstånd och för det blygsamma beloppet 45.000 kr. Inte heller de befintliga kanalerna behöver ha eget eller lokalt producerat material i sina sändningar.
Antagligen kommer det inte till så värst många nya aktörer före 2014, om den här utredningens förslag går igenom. Men sen kan det bli fler eller andra. Och det blir mycket billigare. Minst 200 miljoner kommer de nuvarande aktörerna spara in.
Utredningen har också tittat på de tekniska möjligheterna för en rikstäckande reklamradiokanal och kommer fram till att det inte finns plats för någon sådan på FM-bandet. Det får bli digitalradio istället. Om det ska bli någon alls. Fördelningen av tillstånd för digital radio skulle bli som för tv.
Brygubben konstaterar att om det står något om radio över internet, så är det ingen sak som pressekreterarna vid regeringskansliet nappat på i alla fall.
Martin Jönsson på SVD kommenterar här.
Sveriges Radios vd Kerstin Brunnberg tycks inte särskilt glad åt utredningens förslag. Till sin egen kulturredaktion i P1 säger hon:
- Reklamradion har fått villkor som få andra medieaktörer kan drömma om. Att öka intäkterna med minst en halv miljard, att få ökade sponsorintäkter och sen inga som helst krav på innehåll. Det är ju lysande - och en lite väl tidig julklapp.
Lokala stationer finns redan på nätet. Några påminner om de tidiga närradiostationerna och den plats som den unga Sveriges Radio gav för allemansradio.
Andra bloggar om: medier, media, radio, reklamradio, kommersiell radio, sveriges radio
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar