19 november 2008

Oadresserad DR kan vinna över adresserad

Här fick jag något att fundera över. Posten telefonintervjuade tusen personer om vad de gör med direktreklam.

48 procent av mottagarna uppger att de bläddrar igenom adresserad direktreklam och läser mer noggrant endast om reklamen intresserar dem. Lite fler, 56 procent, gör detsamma med reklamen utan personlig adress. 24 procent läser inte alls direktadresserad reklam och 20 procent läser aldrig den oadresserade reklamen.

Nog hade Brygubben föreställt sig att skillnaden skulle vara till den adresserade reklamens fördel. En förklaring till resultatet kan vara att de som tackat nej till reklam med nix inte ens blivit tillfrågade.

Det kan nog också tänkas att mottagandet av reklam också beror på avsändaren.

Samma undersökning visar att 9 av 10 hushåll återvinner sin direktreklam. Puh.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Den ständigt strilande direktreklamen borde köpa utsläppsrätter för all skit de fyller brevlådorna med.