16 februari 2007

4 saker som borde undersökas

* Vem är intresserad av avundsjukejournalistiken som vi matas med i media? Vad har det egentligen för betydelse om en riksdagsledamot har underlättat sitt stressiga liv genom några taxiresor eller om grannen tjänar några tusenlappar mer?

* Varför har så många gått på myten om att svarsfrekvenserna måste vara låga och sjunkande? Har du varit med i en internetpanel eller svarat på en telefonomnibus, vet du hur oinspirerada och fantasilösa vissa undersökningar kan vara och du vet precis varför du själv inte svarade.

* Varför tror så många företag att den som besöker deras hemsida inte är intresserad av att veta vilka personer som arbetar på företaget? Varumärken i all ära, men som företagare gör jag affärer med människor av kött och blod.

* Varför lovar så många människor att ringa tillbaka på måndag när de borde veta av erfarenhet att de antagligen kommer att glömma hela saken så fort de lagt på luren?

Henrik Hall på nättidningen Resoner har nio frågor till han tycker att marknadsundersökare borde lägga tid och kraft på att besvara. Viktigare är att tar reda på om förpackningen till nästa chokladkaka ska vara röd-brun eller brun-röd.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: