15 februari 2007

Fonus gråter krokodiltårar

Svenska kyrkan har en egen veckotidning som heter Kyrkans Tidning. Senaste pappersupplagan kom i brevlådan idag. Man toppar med rubriken "Kyrkans byrå knäcker Fonus".

Artikeln handlar om hur en lokal församling i Svenska kyrkan för ett knappt år sedan startade en begravningsbyrå. Då var rikstäckande Fonus det enda alternativet på orten.

Läs om församlingens begravningsbyrå här

Svenska kyrkan rekryterade Fonus lokala representant att bygga upp en ny verksamhet. Redan efter ett år har hon gett Svenska kyrkan många kunder. Så många att Fonus gråter krokodiltårar. Fonus informationschef påstår att hans kunder blir åsidosatta av kyrkogårdsförvaltningen. De lokala medarbetarna tror att prästerna trycker på för att folk ska välja kyrkans byrå.

På en handfull orter har lokala församlingar i Svenska kyrkan valt att erbjuda en begravningsbyrås tjänster. En traditionell bransch ställs inför en föränderlig marknad. Det är bra.

Men vad får Kyrkans Tidnings redaktion att framställa det som att en enkild församling i en mindre kommun skulle vara ett hot mot jätten på marknaden?

Fonus gör en poäng av att man är ett folkrörelseägt företag. Inte mer än Svenska kyrkan. En församling styrs av sina medlemmar genom val som alla medlemmar från 16 år har rätt att delta i. Församlingens fullmäktige och råd styr verksamheten.

Fonus säger sig vara marknadsledande i Norden och koncernen har verksamhet i Danmark, Norge och Sverige. I Falköping har Fonus en kistfabrik som producerar 37 000 kistor om året. I Stockholm cch Jönköping driver Fonus blomsterhandel.

Privata begravningsbyårer finns nära Kungsör, både i Arboga och Köping. På dessa båda orter har även Fonus kontor.

Svenska kyrkan.se berättar om förberedelser för en begravning.

Svenska kyrkan i Härnösand har en nystartad begravningsbyrå. Med egen webbplats.

Tillägg 16 februari: Inslag i SR Västmanland med Fonus informationschef och kyrkoherden i Kungsör

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: