24 februari 2007

Vattenkrig och/eller urvattnat varumärke

Kyrkoordnaren är en bloggare som spejar över vida fält. Idag faller hans ögon på nyheten från Carlsberg att vattentappningen av Vichy Nouveau flyttar till Ramlösa utanför Helsingborg.

Vichy Nouveau behåller sina smaker men görs nu på Ramlösas fina vatten. Vichy Nouveau blir ett subvarumärke under Ramlösa. Det kan liknas vid bilar där till exempel Volvo har S40, S60 och XC90.

Så skriver Carlsberg i ett pressmeddelande. Ok för subvarumärke som begrepp. Men tillämpningen och exemplet?

Är det inte mer som att Smirnoff skulle hällas ihop med Absolut Vodka och de två varumärkena skulle trängas på samma etikett? Eller att det verkligen skulle finnas en bil som hette Volvo Sonett - och vara italiensk.

Brygubben vill markera tveksamhet. Kan detta verkligen vara genomtänkt? Kyrkoordaren har också sina invändningar och tror att Loka med hemvist Bergslagen kan bli det flaskvatten som vinner på nyordningarna i Skåne. Vichy Nouveau har tidigare tappats i Göteborg och Stockholm.

Liksom Carl von Linné firar vattnet i Ramlösa 300 års jubileum i år. Är det det smartaste man kan göra att ändra på ett vinnande koncept just i år? Kan det tänkas att Carlsberg får göra som Coca-Cola: Byta tillbaka till det recept man hade lämnat för att bli mer inne?

För inte så länge sedan skrev Resume om den nya etiketten på Ramlösas flaskor. "Det var droppen" sa reklamaren Kjell Kronert till tidningen.

Flaskvatten är dyrbara droppar. Konsumentsajten Cint.se vet att berätta.

Tilägg 26 februari: Kvällsposten om vattenblandning

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: