14 januari 2009

Blocket som inte är så lätt att greppa

I kristider står andrahandsmarknaden, second hand och vintage emot rätt bra. De stora värden som strömmar genom ledande köp- och säljsajten Blocket är inte helt lätt att greppa.

Medievärlden uppger att affärer för 193 miljarder svenska kronor gjordes på Blocket under förra året. På tre år är det nästan en fördubbling. 2007 uppgav Blocket att beloppet var 161 miljarder. Företaget har själva räknat fram att det är hela 6 % av den svenska bruttonationalprodukten. Dagens Media anger andelen till 5,5 %. För mediekoncernen Schibstedt svarar Blocket tillsammans med sin norska broder Finn för två tredjedelar av den totala vinsten.

Blockets marknadschef ser ingen annan direkt konkurent till verksamheten än sol och värme. När vädret är vackert går trafiken ner.

Näthandel av det slag som Blocket är väldigt osexigt jämfört med andra hajpade aktiviteter på nätet. Men uppenbarligen fungerar det mer än väl - ekonomiskt i alla fall.

Sajten Blocket ser extremt tråkig och billig ut. Inte är den särskilt användarvänlig heller. Men det verkar inte hindra anstormningen av användare -köpare som säljare. Och av det finns säkert en hel del att lära.

Vad får jag återkomma till.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: