20 januari 2009

Svårt att kyssa egen armbåge - men man kan sparka sig själv

Från amerikanska sjaten cio.com har svenska Chef.se lånat en lista med tio tecken som man ska vara uppmärksam på som anställd - varningssignaler innan man får sparken.

Men jag då, som är min egen arbetsgivare? Ska jag bry mig? Jo, det finns nog skäl att ha koll på läget även för den som rår sig själv, som soloföretagare, egenföretagare eller vad man nu kallar saken.

Tio tecken på att du kan få sparken

1. Ditt företag köpts upp.

Nå, det kommer jag nog inte som självägande att missa om det är försäljning pågång.

2. Du har en annan syn på framtiden än din chef.

Att inte vara överens med sig själv, är en möjlighet. Om än inte mer än tillfälligt utan att det blir dags att söka för åkomman.

3. Du mister makt och befogenheter.

En känsla av maklöshet kan infinna sig, när ambitioner och visioner inte parar sig på bästa sätt med uppdrag och intäkter. Ett förlorat självförtroende är ett hårt slag mot soloföretagaren. Inträffar det, då gäller det att vända om eller avveckla. Drar processen ut på tiden blir det både trist och dyrt.

4. Du får ny chef.

Som i punkt 2 ovan blir det här lite av personlighetsklyvning om soloföretagaren inte är nöjd med sig själv som arbetsgivare och pådrivare.

5. Du har andra prioriteringar än din chef.

Det är olika prioriteringslistor som ska föras samman av mig som egenföretagare: Mina 10 önskekunder, Mina 10 käpphästar, Mina 10 största fakturor att betala senast 31 januari, Mina 10 bästa egenskaper som går att ta betalt för, osv. Det gäller att det går ihop sig och drar åt samma håll.

6. Du har svårt att locka talanger.

Står det inte i affärsplanen att mitt företag ska expandera genom anställningar så har jag i alla fall ett nätverk att vårda och utveckla. Det är svårt att klara sig utan konstruktiv kritik och klokt folk i närheten som kan ge mig den realistiska bilden av hur omvärlden och marknaden där ute uppfattar mig och de tjänster jag erbjuder.

7. Du misslyckas.

Det är ingen skam att misslyckas. Så länge de lyckosamma projekten överväger. Jag litar på att Ingvar Kamprad har rätt när han säger: Det är den handlingskraftiges privilegium att göra fel.

Men hänger man löst - som i Idol - då gäller det att skärpa till sig. Eller att i alla fall springa lite fortare och se lite gladare ut. Det kan hjälpa tills dess eländet går över.

8. Du får ingen cred för din framgång.

Soloföretagaren behöver komma ihåg att belöna sig själv: Går den här affären igenom, då ska jag bjuda mig på en vin flaska vin. När det här projektet är klart, då ska jag ge mig en dag ledigt för en museirunda i Stockholm. osv.

9. Du tilldelas en chefscoach.

Konverterat till egenföretagarens situation kan "chefscoachen" vara en bra eller dålig sak: En mentor som tar mig mot nya höjder, då är det bra. Eller en person som jag klänger på och beklagar mig inför, istället för att förändra, släppa och gå vidare.

10. Du får hand om "speciella projekt".

Uppdragen blir enahanda och rymmer inget lärande. Då gäller det snabbt att byta kunder. Och om verksamheten inte tillåter valfrihet i företagandet, då har det ingen framtid.

Som soloföretagare har man verkligen den chef man är värd, möjligen lite bättre. Och med sig själv som anställd finns det inte så mycket personal att gnälla över. Det är bara att utgå från att dem man har i sin tjänst gör sitt allra bästa och att man har den medarbetare man är värd. Möjligen en som är ännu lite bättre än vad man som ägare och vd i sitt "lilla rike" för egentligen förtjänar.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: