31 januari 2009

Rom sätter press på högerextrema utbrytare

Genom påven sätter den romersk katolska press på den lilla konservativa utbrytargruppen SPPX. Att bannlysningen hävs gör att de knasiga och farliga biskoparna och deras anhängare ställs inför krav på att acceptera den katolska kyrkans ledning och på den katolska kyrkans lära efter andra vatikankonsiliet.

Att SVT Uppdrag Granskning berättade om att SPPX finns i Sverige var helt i sin ordning. Att man fick en av utbrytarrörelsens biskopar att förneka förintelsen i ett filmat inslag var rätt anmärkningsvärt. Eftersom det är känt att rörelsens ledare snarare varit försiktiga med att i massmedier ge utryck för sina högerextrema och verklighetsfrämmande uppfattningar, så var det väl rätt otippat att det skulle bli så här.

I svenska medier har det mer än antytts ett orsakssamband mellan tv-programmet och den hävda bannlysningen. Ett sådant finns förstås inte. Processen fram till att häva en bannlysning tar tid. Sverige blir inte världens medelpunkt, hur mycket vi svenskar än tittar oss i naveln.

Någon vecka efter programmet sändes kan man konstatera att Uppdrag Gransknings vinkel, att Svenska Kyrkans skulle vara öppen för SPPX, inte fick något vidare fäste. I programmet var den romersk katolske biskopen i Stockholm mycket tydlig i sitt avståndstagande gentemot SPPX. Ändå är det en inomkatolsk debatt som blivit mest het, i Sverige och på annat håll. SR Människor och tro har haft ett längre inslag som belyser detta.

Aftonbladets chefredaktör Helle Klein tar ofta till guilt by association som argumentationsteknik.
Hon kommenterade omgående Uppdrag Granskning och värderade innehållet i programmet. Det var i första hand inte biskopens förnekelse av förintelsen som upprörde henne.

Mest upprörande är att flera församlingar i Svenska kyrkan låtit prästbrödraskapet hålla sina mässor och samlingar i kyrkorummen. Det verkar inte finnas några bra rutiner för utlåning av kyrkorummen.

I samma inlägg kopplar hon samman SPXX med frågan om vigsel av samkönade par. Med det planterar hon tanken att den kristen som inte är med på att ändra Svenska Kyrkans vigselordning också skulle vara förintelseförnekare. Är det juste?

Den som vill ta Helle Kleins ledare i Aftonbladet och hennes blogginlägg på allvar kan knappast ens koppla samman det med det innehåll i tidningen som får mest plats på löpsedlar, får toppa på webben och breder ut sig i papperstidningen.

SPPX är en rörelse som skadar kristenheten, men som fyller en funktion för kyrkornas motståndare. Den som använder sig av SPPX som ett slagträ i en helt annan debatt kan mycket väl vinna segrar i det korta perspektivet. Men riskfritt är det inte alls. Särskilt inte på sikt.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Helle Klein sa...

Nej du Martin, den här gången kan jag inte låta bli att kommentera din blogg. Du skriver ofta om mig och verkar ha allmänt svårt för det jag tycker och skriver men den här gången är du verligen fel ute.

Jag har INTE alls kopplat samman SSPXs antisemitism och vigselfrågan.
Jag har skrivit flera blogginlägg om SSPX sen Uppdrag granskning avslöjade denna rörelses framfarter i Sverige.
Här kan den intresserade se mina bloggnotiser:
http://blogg.aftonbladet.se/3/perma/1094706/
http://blogg.aftonbladet.se/3/perma/1096335/
http://blogg.aftonbladet.se/3/perma/1097982/
http://blogg.aftonbladet.se/3/perma/1099527/
http://blogg.aftonbladet.se/3/perma/1099523/
Sen skrev jag en bloggnotis med en allmän betraktelse över veckan som hade gått som utmärktes av de mängder av klart homofoba kommentarer som strömmat in i min blogg med anledning av att jag diskuterar vigselfrågan samt avslöjandet om SSPX. Båda sakerna gör mig mörkrädd.
Självklart har jag aldrig någonsin påstått att den som inte vill viga samkönade par skulle vara en förintelseförnekare.
Jag förväntar mig högre nivå på debatten än vad denna blogg ger uttryck för.
/Helle

Inte i en enda av dessa har jag diskuterat vigsel

Helle Klein sa...

Under uppräkningen av alla bloggnotiser som jag skrivit om SSPX skulle följande meningen ha stått: Inte i en enda av dessa notiser har jag diskuterat vigselfrågan.