08 februari 2009

Det uppväxande släktet är Generation Göra


Jag läser tillfällighetsmagasinet Design & Affärer en intervju med professor Alf Rehn vid Åbo Universtetet.

Min 12-årige son gör till exempel egna filmer på YouTube. Om han inte gillar en film så klipper han om den och om en produkt inte passar honom försöker han göra om den. När hans generation växer upp kommer det fortsätta att kräva att jobba så.

Alf Rehn kopplar den nya Generation Göra till en ökad betydelse för industridesign.

De företag som överlever framtiden är de som vågar släppa kontrollen över sina produkter och där designern förstår att inge längre äger designprocessen, eftersom ingen har en slutgiltig kontroll över sina produkter.

Han går längre än att koppla design till produkters värde och säger att designern ger design och företagets själ.

Magasinet Design & Affärer ger ut av SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Artikeln finns på SVID:s webbplats, om än bara som en pdf med hela tidningen.

Alf Rehns argumentation för designens betydelse och han beskrivning av de alltmer begränsade möjligheterna att ensidigt styra produkt kan jag dela. Och resonemanget blir detsamma när det gäller att paketera tjänster och i hanteringen av varumärken.

Framtidens tjänster av värde byggs upp i ett samspel mellan alla avdelningar inom företaget, och mellan företaget och kunderna.


Apropå varumärken så läste jag nylgein med stor behållning flera artiklar i senaste numret av Brandmanager. Johan Gromarks och Frans Melins samtal med Adam Friberg, en av grundarna av Fabric med Weekday. Monki, Cheap Moday, Sunday Sun m.fl är lärorik och väcker beundran inför ett strategiskt varumärkesbyggande. Henrik Ugglas åtta principer som stärker varumärktesarkitekturen ska jag grunna på ett tag.

Begreppsreda när det gäller sådant som modervarumärke, garantstrategier och varumärkesassociationer har betydelse.

Det handlar - som Niclas Strandh skriver - inte om att skydda utan att leva varumärket tillsammans med kunden.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: