Det är säkert hans rötter i Kyrkans Ungdom som denna vecka avslöjar sig. Och det är bra.
Carina Etander Rimborg, är valarbetare för Partipolitiskt Obundna i Svenska Kyrkan, och bloggar flitigt. Med rätta konstaterar hon att de fyra år låååååånga mandatperioderna inom Svenska Kyrkan missgynnar unga medlemmar. Carina har dock en praktisk lösning på problemet, i väntan på att kyrkoordningen ändras:
Vi måste också ha så många med på listan att man kanske kan få vara med ett eller två år och sedan kan någon annan få komma in (ifall den första måste flytta pga studier eller liknande).
Under en mandatperiod är det många som dör bort i de kyrkliga beslutsorganen. Så hög är medelåldern. Och det för med sig att nya kommer in under mandatperioden. Så att en ung människa flyttar för studier eller jobb, är ingen fara på taket. Inte döden i alla fall.
Dag Tuvelius, Kyrkans Tidning skriver:
Ett dilemma för kyrkovalet är att det oftast beskrivs med förenklade schablonbilder. Som när det gäller valdeltagandet. I förra valet röstade runt 12 procent av medlemmarna. Men bakom den siffran döljer sig både valdeltagande på 30–40 procent i vissa församlingar och ner till 6–7 procent i andra. I Lekvattnet i Karlstads stift röstade nära hälften av alla röstberättigade.
Det där håller jag med om. Från och med nu har Kyrkans Tidning lite mer än ett halvår att som Svenska Kyrkans egen veckotidning ta strid mot schablonerna. Varje vecka finns en första sida som kan förmedla en bild av Svenska Kyrkan som rymmer färg och mångfald. Varje dag finns en webbplats som kan ha andra rubriker än de förenklade. Kyrkans Tidnings redaktion rymmer många goda krafter som nu kan vara med om att göra skillnad.
Men det är inga enorma summor. Pengarna kommer inte att avgöra valet. Utan snarare förmågan att mobilisera och väcka engagemang hos kyrkfolket.
En tidningen som läses så flitigt och citeras som Kyrkans Tidning görs av andra redaktioner inom tv, radio och tidningar, kan verkligen väcka engagemang och mobilicera. Varje gång en aktiv medlem i Svenska Kyrkan säger "min tidning" är framgång.
Andra bloggar om: kyrkoval, svenska kyrkan, kyrkans tidning, journalistiksve
1 kommentar:
Vore nåt nytt om KT inkluderade aktiva medlemmar i sin målgrupp. Tidningen är väl närmast en skvallerblaska bara läst för platsannonserna och 'nya i tjänsten' för de anställda. Jag har iallafall hört det inifrån huset att de själva ser sig som en personaltidning. Jag har skrivit som aktiv medlem till tidningen men inte fått svar ens på mejl. Förra vecka sade jag upp prenumerationen. Det känns bra.
Skicka en kommentar