Det har blivit mycket populärt igen med litterära kanon: 100 böcker då ska ha läst, ni vet.
På den danska sajten Kforum finner jag en kommunikationskanon. Här är de första fem på listan:
Reklameslogan: Politikens "En levende avis." Bliver ikke enklere og smukkere.
Politisk slogan: "Stauning eller Kaos" fra valget i 1935. Et af de første stykker politisk propaganda og ét, der bør huskes for sin klare, retoriske modstilling.
Netværkskommunikation: N.F.S. Grundtvig forandrede i første halvdel af 1800-tallet for altid det danske åndsliv via sit levende og talte ord, sine prædikener og sine salmer. Før powerpoints og før sociologien opdagede opinionsledereffekten.
Repositionering: I mange år betød ISS "noget med rengøring." Så fandt man på at oversætte rengøring til en mission om at forbedre indeklima og arbejdsmiljø til medarbejdernes gavn. I dag er koncernen en af Danmarks største, også på udebane.
Brændende platform: "Something is rotten in the state of Denmark," sagde den danske Prins Hamlet. Store forandringer motiveres ofte med en beskrivelse af krisens komme; Hamlet var en mester.
Globalt brand: LEGO anno 2000, der kåres af Fortune Magazine som Århundredets Legetøjs-brand.
Läs resten här
Gruntvig som tidernas nätverkare utan powerpoint är en bra observation och han är given i en kanon som denna. Och berättigade till sina placeringar är både Hamlet och Lego.
Jag har inte sett någon svensk kommunikationskanon. Det betyder inte att en sådan inte finns. Men den är i alla fall inte så känd. Vad och vilka är givna i den svenska versionen?
Andra bloggar om: kommunikation, marknadsföring, reklam, kanon, danmark, danska, danskt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar