19 februari 2009

Rätt mätt ger mätta företag

Man ska bara ska mäta det som kommer från själva arbetet, säger John Seddon. Bättre än att mäta budgetar, målsättning och standardisering.

Det är först när ett call-center mäter vad kunden tycker som man kan förstå förhållandet mellan mått och budget. Det är minskat spill i arbetsflödet som minskar kostnaderna, betonar Seddon.

John Seddon är organisationspsykologen som specialiserat sig på service- och tjänsteorganisationer. Kvalitetsmagasiets artikel om honom och hans budskap är min källa.

Framgång får det företag som låter medarbetarna självgående lösa sina uppgifter. Och förändringarn måste börja hos ledningen. Trappen sopas uppifrån, brukar jag själv använda som min mentala bild i förändringsarbete.

Seddon beskrivs som den som översatt Toyotas framgångsrecept från framställning av produkt till tjänster: Det är viktigt att medarbetare har kontroll över sitt eget arbete. Uppstår det problem, stoppa processen, det är du som är ansvarig för ditt lärande, säger han.

Andra bloggar om: , , ,


Inga kommentarer: