22 december 2010

Lucka #22 Den tankesmedja som ger mig mest

Det finns inte så få mänskliga hopar i landet som kallar sig för tankesmedjor. En del är blå till färgen, andra mer rödaktiga. Ytterligare andra har en mer obestämd kulör och en och annan målar om sig. Med det blöta pekfingret?

Den tankesmedja som gett mig en verklig livsvisdom är den äldsta jag känner till, grundad i Stockholm 1863. Denna tankesmedja publicerar sina rör minst en gång om året. Den senaste publikationen finns ute till försäljning just nu.

Jag talar om Blandaren. Texterna, bilderna och inte minst det generösa formatet gör varje utgåva synnerligen läsvärd, ja rent av uppbygglig.

Den processmetodik som medarbetarna vid tankesmedjan Blandaren med framgång använder sig av heter bludderafton. Här avhandlas antingen de frågor som är aktuella för dagen, eller de som är evigt aktuella. Antingen redan inträffade händelser eller händelser som kan komma att inträffa eller som i vart fall borde inträffa.

"Till min lärare, i interpunktering. Vill jag framföra, mitt varma. Tack."



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: