08 december 2010

Lucka #8 Alla dessa dagar

Nordnet har tuggat sig igenom statistik från Stockholmsbörsen och det visar sig vara en fördel att handla på börsen en måndag. Det är den veckodag som ger bäst avkastning. Men tisdag är det precis tvärt om.

Tisdagar är också den dag då människor säger sig vara på mest dåligt humör. I alla fall enligt en brittisk undersökning. Men hur var det med måndagsexemplar, har de blivit tisdagsexemplar?

Alla dessa dagar som kom och gick inte visste jag att de var livet.
Orden av Stig Johansson har citerats av många och lånades av Kjell-Olof Feldt till titel på hans memoarer 1991. De citeras av många. 

En annan ofta citerad rad om dagarna handlar om de bästa och mätta. Av Karin Boye:
Den bästa dagen är en dag av törst. 
Hur är det med onsdag som lill-lördag? Att ge sig själv anledning att leva upp onsdag, den mittersta av alla veckodagar. Och barnens moderna och fina uppfinning: fredagsmys. Sååå bra! Den heliga riten.


Jag skulle nog vilja påstå att jag börjat insett att det är just dessa dagar som är livet. Och jag känner törsten. Det får gärna skapas en anledning till guldkant på det vardagsgrå. Så gärna en lill-lördag för mig. Och en mysig fredagskväll vill jag gärna ge mitt bidrag till.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: