07 december 2010

Lucka #7 - Är bekymmerslösheten blå?

På min handled bär jag Frälsarkransens pärlor. Den samtida rosenkrans, det radband för nutidsmänniskan som biskop Martin Lönnebo skapat. De tolv pärlorna har sina namn och sina färger. Här finns den blå bekymmerslöshetens pärla. Är blått en färg utan bekymmer för dig? Och är kärleken röd?

Det akademiska studiet av hur människor kopplar samman färger med begrepp är väl spännande, eller hur? Synestesi kallas det.

Min syster ger tonerna som är hennes yrke olika färger. Det finns människor som mycket bestämt kan säga vilken färg olika siffror och bokstäver har. Och veckodagar får färg för andra.

Jag föreställer mig att det skulle vara till nytta att uppleva världen med tingen och begreppen med flera olika sinnen. Torsdagar, har de en egen doft? Mer än att de luktar ärtsoppa och pannkaka? Och är julen slätt, luddig eller skrovlig?

Brygubben öppnar en lucka varje dag under hela advent fram till julafton.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: