01 september 2008

Bästa spaningen jag läst idag: Om telefonkultur

Följ länken och läs en uppmärksam och bra spaning om ändrade telefonvanor med Skype: Att skicka textmeddelande och kolla om det passar att man ringer.

För en tid sedan läste jag om detta med att vi mer sällan verkligen bestämmer en tid för möte. Med mobilen finns chans på chans att ändra tid och skjuta på den bestämda tiden.

Apropå telefonerande så har jag här på bloggen för länge sedan berättat om att jag praktiserar ordningen att bara svara i telefon om jag kan och vill prata. Det är oartigt att välja bort samtal först efter man hört vem som ringer upp. Då fick jag flera rätt upprörda kommentarer om saken. Invändningen mot att svara när man kan och vill handlade om udda företeelser, som dödssjuka anhöriga som måste få säga sitt sista ord. Typ.

Att bildtelefon inte blivit någon hitt för andra än teckenspråkliga är väl inte så konstigt. Så ansträngande det vore för de flesta att vara lika uppmärksam på den som talar i telefon som i ett samtal ansikte mot ansikte. Det skulle synas att man inte lyssnade uppmärksamt, att man gjorde grimaser och det skulle synas att man pillade sig i naveln, näsan och örat.

De vanliga inledande mobiltelefonfrågorna: Var är du? Vad gör du? De är mycket adekvata.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: