03 september 2008

Namn ska stavas med inledande versal

Språkrådets Svenska skrivregler har kommit ut i en ny upplaga. En nyhet är rekommendation att stava politiska partier med inledande versal. För så gör man med namn.

Svenska Kyrkan är också ett namn. Därför för både versalt S och K användas. Kyrkan är det centrala och ska synas tidligt. Så Svenska Kyrkan får det bli. Så skriver jag också mitt namn med både versalt M och G.

Ja, jag vet att det är ett val mellan flera möjligheter. Så lär det skrivas Stockholms stad, Lunds universitet och Stockholms katolska stift. Men inte annat än Kyrkans Tidning, Stora Teatern (Göteborg), Sveriges Radio och Volvo Lastvagnar.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kyrkan är inget efternamn, det är ett substantiv, vi stavar inte substantiv med stora bokstäver som tyskarna.

Om viktigheten skall spela in när vi skall välja om vi skall ha stor eller liten bokstav får vi problem, vilka saker är viktiga?

Varför inte kolla på Svenska kyrkans logga, där kan man ju få lite vägledning.

Sus--IE sa...

Hej!
Ja, jag är också en som läser Språkrådets skrivregler och som köper varje ny upplaga när den kommer ut. Så här står det i senaste upplagan angående gemena och versaler i namn på företag och organisationer:
Namn på organisationer, föreningar, klubbar, sammanslutningar, företag, tidningar och tidskrifter skrivs enligt deras egen praxis om den är bekant. Om den inte är bekant, eller när man skall byta namn rekommenderas följande regler:

a. Endast första ordet och ord som är egennamn skrivs med stor bokstav.
I löpande text bör man inte följa det skivsätt i logotyper som bryter mot normalt språkbruk.
b. stor bokstav kan aven användas på andra ord än det första:
I namn som inleds med Sällskapet, Föreningen Stiftelsen och liknnde skrivs även följande ord med stor bokstav. detta gäller dock inte när den efterföljande namnleden inte ensam kan fungera som namn.

Enligt min tolkning är "Svenska kyrkan" det skrivsätt som skall användas.

för övrigt tycker jag din blogg är trevlig och intressant att läsa och har därför lagt en länk från min egen blogg. Hoppas det är ok!