26 september 2008

Rösta på FRA-lagen 1.2 om du trodde på det där med precisionsbombning i Irak

Nu har vår store lyssnande ledare haft ett litet releaseparty för FRA-lagen 1.2 och uppslutningen inom alliansen ska nu vara total.

Men är den - som Deepedition kallar det - kirurgisk avlyssning möjlig i praktiken? Det blir väl lika trovärdigt som den precisionsbombning som amerikanerna ägnat sig åt i Irak. Och det gick ju bra, eller?

Trovärdigheten för det politiska ledarskapet får sig en knäck varje gång dåligt beredda åtgärder ska fixas till på en kafferast. Men vi väljare har de ledare vi är värda. Så länge inte det ideologiskt välgrundade premieras och så länge klokskap och uthållighet får stå tillbaka för smartness och snabba vinster, ja då blir det så här.

I stor och förskräckande skala brister ledarskapet i världens näst största men fortfarande mest betydande ekonomi.

Hur kan jag bli bättre på att läsa av maktmänniskor på distans? Jo, genom att bli bättre på att läsa av de människor jag har närmast. Men allra viktigast: Lära känna mig själv.

Den som röstade på alliansen och beklagar sig idag får rikta ljuset mot sig själv. Vad var det i mig själv som fick mig att rösta som jag gjorde?

Allting har sitt pris. Det finns skilda valutor. Grundvärderingarna avspeglar sig i det mest perifiera köpen.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Min uppgift som Moderat är att skälla på felaktigheter - man blir hes ibland, men grunduppfattningen
har inte förändrats.
Pensionärer får tills vidare dålig utdelning - men det blir bättre.

Mantrat det var bättre förr bör ändras till de kan bli bättre längre fram.