Det har blivit mindre att välja på för Brygubben när han ska köpa lyxglass. Göteborgarnas stolthet på glassfronten, Lejonet & Björnen har konkat. Och det är inte minst Ben & Jerry´s som tagit för sig av marknaden. Och det har man gjort genom att vinna både kundernas och livsmedelskedjornas hjärtan.
Ben & Jerry´s är bättre på corporate storytelling än Lejonet & Björnen. Där har du en faktor som kan ha varit utslagsgivande. Intill glassboxen finns stället med boken, liten som en Pixi-bok, med "En glassisk historia". Och Ben & Jerry´s bjuder på boken utan köptvång.
Allt började 1966...
Ben & Jerry´s bygger på trail and error och en mission som flätar samman produkten med de ekonomiska och sociala ambitionerna.
Ben & Jerrys´s har en kyrkogård på nätet för utgångna smaker. Och glassen är Fair Trade och klimatneutral.
Bloggen Som om livet är enkelt gläds åt att Lejonet & Björnen kommer att leva vidare på något vis, men efterlyser ekologiska ingredienser.
Andra bloggar om: corporate storytelling, glass, konkurs, göteborg, storytelling, varumärke, varumärken, branding
1 kommentar:
en kyrkogård för begravda glass sorter, häftigt
Skicka en kommentar