Annadagen har historiskt en framträdande plats i det kyrkliga året och i de folkliga traditionerna. Ni vet det där om att detta är dagen för att fixa med lutfisken och att vara klar med eller påbörja bryggningen av julölet.
Anna heter enligt den kristna traditionen Marias mor. Bibeln säger inget om saken, ändå är Anna ett vanligt motiv i den kristna konsten. Målningar och skulpturer där hon sitter med sin dotter Maria i knät, som i sin tur har barnet Jesus i sitt knä.
I Uppsala domkyrka fanns en gång fler än tjugo kyrkor i kyrkan, när varje sidokor hade ett altare. Bränder, reformation, kungamakt och nya konstnärliga ideal ledde till att alla de medeltida altaren försvann från katedralen. Det lär ha varit den världsberömde ärkebiskopen Nathan Söderblom som såg till att åter förse Uppsala domkyrka med i alla fall ett medeltida altarskåp. Det blev då ett som berättar om Annas liv, om hennes man Joakim och dottern Maria.
Altarskåpet är tillverkat i Bryssel på 1520-talet och stod från början i Skånela kyrka söder om Uppsala. Skåpet kom till Uppsala 1912.
Legenden berättar att Anna och Joakim hade ett 20 år långt barnlöst äktenskap innan Maria föds. Det stora skåpet har antagligen varit krönt just med en skulptur av Anna själv tredje.
Altarskåpet i Uppsala domkyrka är förhållandevis litet, men av hög kvalitet. Det står sedan länge i vad som kallas Sturekoret. Det här koret kan från början ha burit både Johannes Döparen och Johannes Evangelistens namn.
Andra bloggar om: konst, kyrka, uppsala, anna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar