12 december 2008

Idag ville jag inte heller vara Jan Guillou

Skulle bara in på Akademibokhandeln och fixa kartong och snören till årets julkort. Då ser jag i ögonvrån en människa uppflugen på en stol mellan storpocket och lågpris-dvd. Vad är det frågan om?

Det är Jan Guillou med ett bokberg framför sig som sitter och signerar. Ingen kö och han ser mest ut som ett rundmärke för alla julklappsjäktade som ska nå fram till topplistehögarna eller klämma sig ur butiken.

Stackars karl.

När jag fått fatt i julkortsgrejerna och söker mig mot kassan, så sträcker jag på halsen för att se bort mot dvd-avdelningen. Guillos stol är tom. Bara böckerna travar sig på bordet framför. Hoppas han fått en paus med en juste fika eller valt att åka hem till gården.

För någon månad sedan såg jag David Batra sitta och skramla på Designtorget för att kränga sin bok om arga och konstiga lappar. Då kunde jag göra dagens goda gärning genom att be honom skriva en bok att ge bort till en fyrtio år ung vän.

Den dag jag blir föreståndare för en bokhandel ska jag se till att göra det mysigt för gästande författare. Och inte ska de behöva vara utan värd eller värdinna den tid de sitter och signerar.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: