25 september 2007

Ny webbplats för Svenska Kyrkan

Idag samlas kyrkomötet med 251 ombud valda av Svenska Kyrkans medlemmar i valet 2005. Dagen till är har den nya webbplatsen för Svenska Kyrkan premiär.

Man ser direkt flera nyheter på sajten. Med ReadSpeaker kan den som inte ser bra höra texten. På startsidan finns en karta att zooma sig ned på för att hitta till alla församlingarna.

Senast bsökta sidor är en lista som skapas när man klickar sig runt. En bra sak på en stor sajt om denna.

Liksom på den förra webbplatsen har Svenska Kyrkans stora barn- och ungdomsarbete inte den synliga plats man har rätt att förvänta sig. Söker på "Svenska Kyrkans Unga" utan att få någon vettig träff att gå vidare på.

Svenska Kyrkans Unga har en bra sajt, varför man inte direkt från Svenska Kyrkans webb länkar till den är svårt att förstå. Byråkratiska hinder? Politiska hinder?

Fler bra nyheter på webbplatsen är tipsfunktion och möjlighet att kommentera artiklar.

Men var har frågespalten tagit vägen och orden inför helgen? Det ser ut som att de ska vara med på ny plats, men att länkarna är trasiga i notiserna nere till vänster på startsidan.

Någon länk till Kyrkomötet syns inte till. Och länkar till andra sajter inom Svenska kyrkan som skulle ge bilden av hur stor Svenska kyrkan är saknas. Men de kanske är påväg in?

Livet i församlingen som ger den lokala förankringen och ett existensberättigande för Svenska Kyrkan behöver representeras med mer än Sverigekartan. Som det nu är blir det mer en geografi som för ett nationellt företag och mindre ett stöd för bilden av ett levande församlingsliv med stor mångfald.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Har också kollat in den nya sajten och tycker som du att det saknas en del, jag läser selektivt och hittar i stort sett inget om Svenska Kyrkans Unga (förutom på tyska!). Men, det finns en liten fiffig funktion på sajten som jag verkligen gillar. Längst ner på varje sida kan jag värdera om jag hittade det jag sökte, och jag kan dessutom lämna en liten kommentar. Den möjligheten har jag redan använt flitigt...