11 januari 2008

En hämmad sportjournalist? Fan trot.

Att svensk sportjournalistik skulle vara befriade från ordvitsar om den nya skidstjärnan Charlotte Kalla bara för att man använt rubbar som:

Glödheta Kalla
Det isKalla rycket
Kalla det en framgångssaga

Jag tror inte att det finns något som kan stoppa språklig inflation i sportjournalistiken. Snarare kan man travestera Moores lag om den fördubblade kapaciteten på datorprocessorer med halverat pris var 18 månad: Antalet ordvitsar förbubblas och kvalitén halveras var 14:e dag för varje tryckt sida.

Visa mig en hämmad sportjournalist och jag ska göra en pudel som heter duga.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

my sa...

Fundering mina vänner och jag haft: om man som kvinna har större framgång i sportsammanhang om namnet börjar på K?
Kallur, Kallur, Klüft... Kalla.