14 januari 2008

Stefan Sauk inspirerar SLU-kampanj

[uppdatering 14 jan 22:27] Sveriges Lantbruksuniversitet kör en kampanj där tanken uppenbarligen är att den allmänna koldioxiddebatten ska rekrytera studenter och forskare och stärka universitetets varumärke. En film på egna kampanjsajten Koldioxidens Vänner finns också på Youtube.

Kampanjfilmen har mer eller mindre rakt av hämtat formen från Stefan Sauks klassiska bidrag Tillfälligt Avbrott i lika klassiska teveserien Lorry. Fast kamera som skådisen kommer nära och springer ifrån, och växlingen mellan viskande och skrikande. Tillägget är väl de synliga klippen.

SLU tar hjälp av gamle ICA-Roger. Det var länge sedan han krängde köttfärs, men de barn som såg honom göra reklamteve då är väl uppvuxna till målgrupp för SLU.

Ett inslag i SR morgonsändning från redaktionen för Vetenskapsradion13 januari låter en medarbetare på SLU komma till tals. Han är så där lagom förtjust i kampanjens utformning och ser ett problem i att ifrågasättande av en rådande tes förlöjligas. Just ett ifrågasättande hör till forskningens metodik.

I fredags intervjuade Upsala Nya Tidning SLU:s informationschef Pernilla Björk.

För att späda på ytligheten i denna postning: Varför ska det var en massa slingrande växter i vinjetter, reklamfilmer och tryckta annonser nu för tiden? Jack och bönskälken och Jumanji är det väl inget fel på. Men så mycket och överallt?

Flera bloggar kommenterar: Brit Stakton JMW
Stimulansbloggen

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: