31 januari 2008

Om teologin är allas

Jag skriver "om" för att jag inte är så säker på min sak som arrangörerna av Teologifestivalen i Uppsala. Deras deklaration: Teologin är allas, är ännu inte min.

Uppsala stift i Svenska Kyrkan arrangerar denna första teologifestival, som är tänkt att bli en bieannal. Min plan är att vara med från början.

"Det finns ingen kyrka i världen som blivit levande, modig och lyhörd utan att lekfolket haft en stark roll" skriver prästen Anna Karin Hammar i ett inledande välkommen till Teologifestivalen 2008. Jag vill tro att hon har rätt. Och jag vill ännu mer tro att hon kommer att få rätt.

En förklaring till Svenska Kyrkans svaghet i denna stund, är att lekfolket inte har en stark roll. Men det går att ändra på.

Teologifestivalen 2008 rymmer åtta "strömmar" med varsitt tema. Den ström som jag kommer att följa med har kallats "Vem tolkar Bibeln, vem tolkar livet? Kan man tolka hur som helst?"

Lina Sjöberg, Jesper Svartvik, Jayne Svennungsson och Anders Tyrberg ska tala i "min ström". Det ser jag fram emot.

Andra bloggar om: , , , ,


Teologifestivalen lär samla tusen deltagare 1-3 februari i Uppsala. 35 föreläsare medverkar.

Hela programmet

Inga kommentarer: