15 januari 2008

Styrka i varumärket. Gammal är äldst

Jag kan imponeras och fascineras av starka varumärken utan för ett ögonblick vilja ha och köpa. Volvo är ett sådant varumärke. Aldrig att jag skulle skaffa mig en Volvo, men jag tycker ändå att varumärket har styrka.

Att vara Volvo varit Sveriges största bilmärke i ett halvsekel är en prestation. Vilka andra bilmärken på den svenska marknaden från 1950-talet finns kvar? Och vilka har kommit till? I många andra länder har inhemska märken blivit små eller försvunnit helt.

Volvo har enligt uppgift landets äldsta kundtidning från 1930. Idag har den bytt namn till Volvo Life från Ratten (synd på ett så bra ikeanamn).

Det är snart tio år sedan Volvo blev helägt av amerikanska Ford. Inget svenskt bilmärke längre, med andra ord. Och ändå marknadsledande på den gamla hemmamarknaden.

På världsmarknaden kämpar GM och Ford med Toyota om att vara störst. 2008 lär Toyota ta täten.

Volvo Broad och Volvo Sans är exklusiva teckensnitt som hör till den grafiska profilen. Volvo Sans finns t.ex. på instrumentpanelen. Volvo Broad används genomgående i annonser. Att ha ett eget teckensnitt är mer än coolt. Det är en signatur, en dialekt, som gör kommunikationen mer samstämd.

När Ford köpte Volvo Personvagnar beräknades varumärket utgöra halva värdet i företaget. Det säger en hel del.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: